(handelend onder de naam www.tillman-meubels.nl.)
Artikel 1: definities
Hieronder volgt een uitleg van de uitleg van de definities die in deze Algemene Voorwaarde (AV) worden gebruikt:
- Algemene Voowaarden (AV): In de AV van Tillman Meubels worden alle overeenkomsten en afspraken, evenals alle overeenkomsten en afspraken die daaruit voorkomen, behandeld;
- Tillman Meubels: volgens het Nederlands recht, dat bij het Handelsregister staat ingeschreven onder het volgende nummer: 71606084. Tillman Meubels is eveneens handelend onder de naam Tillman Meubels en vindbaar via de website www.tillman-meubels.nl;
- Koper: een natuurlijk persoon die één of meerdere producten van Tillman Meubels tegen betaling aanschaft;
- Product: alle goederen die door Tillman Meubels worden aangeboden.
- Tafel: Tillman Meubels is een specialist in tafels, gemaakt van natuursteen en met een metalen onderstel;
- Natuursteen: materialen die uit de natuur worden gewonnen als gehele platen, waaronder marmer en graniet. De producten van Tillman Meubels worden gemaakt van natuursteen.
Artikel 2: toepassing
De AV’s zijn van toepassing op overeenkomsten met natuurlijke personen. Dat wil zeggen met privépersonen die de producten kopen voor eigen gebruik. Voor niet-consumenten gelden de Algemene Voorwaarden voor Zakelijke Klanten, waarin specifieke voorwaarden worden vastgelegd voor niet-natuurlijke personen. Tevens zijn er nog Algemene / Product Voorwaarden, die de producten zelf betreffen.
Artikel 3: artikelen
- Tillman Meubels biedt een divers aanbod aan tafels aan. De aangeboden tafels zijn gemaakt van natuursteen en beschikken over metalen onderstellen;
- De maten die op de website worden vermeld zijn enkel voorbeelden voor de Koper. Tillman Meubels werkt op basis van maatwerk. In een overeenkomst per e-mail tussen Tillman Meubels en de Koper worden de exacte afmetingen afgesproken;
- Producten die gemaakt zijn van natuursteen zijn van nature niet uniform. Verschillen in kleur en accent kunnen voorkomen. Tillman Meubels is de inspanningsverplichting aangegaan om zo veel mogelijk gelijke accenten of kleuren te gebruiken in de volgende gevallen: als van een standaard model twee dezelfde kleuren worden besteld of in het geval er een tafel op basis van maatwerk wordt besteld, waarbij één plaat niet groot genoeg is;
- De foto’s van de Producten of materialen op de website geven slechts een indicatie van het uiterlijk. Het uitgangspunt is dat de weergave zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt, maar dit is gezien punt 3 (zie hierboven) niet altijd mogelijk. Bij standaard producten kan worden uitgegaan van een marge van 2,5% wat betreft de opgegeven maten en de zichtbare kleuren;
- In sommige gevallen zijn de producten gemaakt van natuursteen niet of tijdelijk niet in de juiste hoeveelheid beschikbaar. In dat geval dient Tillman Meubels de Koper hiervan zo spoedig mogelijk van op de hoogte te brengen.
Artikel 4: overeenkomst en prijswijzigingen
- In het geval van een op afstand gesloten overeenkomst gelden de artikelen 7:46a t/m 7:46j van het BW. Als uitzondering gelden producten op basis van maatwerk, die vallen onder artikel 6:230p sub f BW. Alle Producten van Tillman Meubels zijn maatwerk;
- Mocht de prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst worden verhoogd, is het voor de Koper toegestaan de overeenkomst te ontbinden. De Koper dient binnen acht dagen na deze gebeurtenis Tillman Meubels schriftelijk te informeren over de ontbinding.
Artikel 5: het weigeren van een bestelling
Tillman Meubels behoudt zich het recht om in alle gevallen een bestelling te weigeren, zonder daarbij een reden op te moeten geven.
Artikel 6: levering en eigendomsoverdracht
- Tillman Meubels behoudt zich het recht om een bestelling in delen te leveren. Tillman Meubels licht de Koper in over de geschatte levertijd en vermeld eventuele wijzigingen. Hoewel de levertermijn een nauwkeurige inschatting is, kan het voorkomen dat daarvan af wordt geweken. Dit is geen reden tot ontbinding van de overeenkomst door de Koper. Slechts in uitzonderlijke gevallen, kan een sterk vertraagde levering reden zijn voor ontbinding van het contract;
- Tillman Meubels bepaalt de derde partij die verantwoordelijk is voor het transport evenals de wijze van transport. De Koper wordt van te voren geïnformeerd over de datum en tijd van de levering en dient dan zelf aanwezig zijn of iemand te machtigen voor ontvangst. Eventuele klachten en / of bezwaren over het ontvangen product / de ontvangen producten dienen op de documenten van de vervoerder aangetekend te worden en per e-mail naar Tillman Meubels bevestigd te worden. Mocht dit niet mogelijk zijn, dienen de klachten en / of bezwaren uiterlijk binnen 72 uur na ontvangst of binnen 24 uur nadat de Koper het gebrek had kunnen ontdekken per e-mail aan Tillman Meubels kenbaar gemaakt te worden;
- De Koper dient het Product direct na ontvangst te controleren en daarbij goed te letten op het natuursteen en het onderstel. Controleer of de levering overeenkomt met hetgeen wat is afgesproken in de overeenkomst, zowel qua type Product, hoeveelheid als kwaliteit. Bij een constatering van het ontbreken van één of meerdere artikelen of van artikelen die niet voldoen aan de overeengekomen kwaliteit, moet de Koper de constateringen binnen zeven werkdagen na de leveringen per e-mail melden aan Tillman Meubels Indien de klacht terecht wordt bevonden, zijn de kosten ten laste van Tillman Meubels;
- Bij het openen en opnieuw verpakken van de Producten is zorgvuldigheid geboden. Producten moeten in de oorspronkelijke verpakking opnieuw verpakt te worden. Mocht dit niet mogelijk zijn, verpak de Producten dan in een vergelijkbare verpakking als de originele verpakking, alvorens de producten worden geretourneerd;
- De Koper is verantwoordelijk voor het maken van ruimte voor het leveren van de Producten, niet de vervoerder. Bovendien is in flatgebouwen een werkende lift vereist om het product naar de tweede verdieping of hoger te brengen. De vervoerder is niet verplicht de producten via de trap te vervoeren;
- Mocht de Koper niet aanwezig zijn en geen gemachtigde heeft aangesteld of mocht het leveren van het product om een andere reden niet mogelijk zijn door schuld van de Koper, zijn de vervoerskosten terug naar het verzendpunt en / of Tillman Meubels ten laste van de koper;
- Indien de Koper geen afleveradres heeft opgegeven, worden de Producten geleverd op het woonadres van de Koper of het adres dat hoort bij de bankkaart waarmee de bertaling is verricht;
- Tot het moment dat de volledige koopprijs en eventuele andere kosten door de Koper betaald zijn, blijft Tillman Meubels de eigenaar van het Product. Bij een levering van meerdere Producten wordt de Koper pas eigenaar als alle producten volledig betaald zijn;
- Indien de Koper niet kan voldoen aan de afgesproken betalingsovereenkomst, mag de koop door Tillman Meubels worden ontbonden en kan er een aanbetaling voor de Koper worden gerekend met daarin de gemaakte (on)kosten;
- Na ontvangst van het Product wordt de Koper verantwoordelijk gehouden en dient de Koper het product met zorg te behandelen, ook als de Koper juridisch gezien nog geen eigenaar is.
Artikel 7: wettelijke regeling standaard producten
- Volgens artikel 6:230p BW heeft de Koper het recht om binnen 14 dagen na de levering van gedachte te veranderen en de overeenkomst zonder opgave van reden op te zeggen. Dit valt onder het zogenaamde herroepingsrecht. Let op: dit recht geldt alleen voor standaard producten, nooit voor maatwerk producten;
- De herroepingsperiode start op het moment dat de Koper het Product / de Producten ontvangt. Indien het Product en / of de verpakking beschadigd zijn geraakt, er onderdelen kwijt zijn en het Product niet meer in de originele verpakking zit, vervalt het herroepingsrecht;
- Indien de Koper gebruik wil maken van het herroepingsrecht en het Product / de Producten wil retourneren, dient de Koper dat binnen 14 kalenderdagen na levering schriftelijk of telefonisch mede te delen aan Tillman Meubels Hier zijn geen kosten aan verbonden (indien de producten in de originele staat verkeren);
- Het vervoeren van de producten (in goede staat en in de originele verpakking) gebeurt via de oorspronkelijke vervoerder of een derde partij. De hierbij behorende overeenkomst wordt uitsluitend opgesteld tussen de Koper en de vervoerder. Bij de retourzending dienen ook alle documenten mee gestuurd te worden, net als het bankrekeningnummer van de Koper. De Koper is verantwoordelijk voor de kosten die aan het retourneren zijn verbonden;
- Bij een retournering die onder het herroeppingsrecht valt, worden de eerder gemaakte kosten, waaronder verzendkosten, vergoed door Tillman Meubels De retouneringskosten worden wel in rekening gebracht bij de Koper;
- Tillman Meubels heeft het recht om de terugbetaling uit te stellen tot alle geretourneerde Producten zijn ontvangen of de Koper een bewijs van retournering heeft verstrekt;
- In het geval van waardeverlies kan Tillman Meubels een deel van de prijs inhouden, indien de Koper voor het gemaakte verlies verantwoordelijk is. De Koper is aansprakelijk in het geval van onredelijke en / of ongewone slijtage van het Product. De aftrek kan toe worden gepast op iedere restitutie waar de Koper recht op heeft. Het aankoopbedrag inclusief verzendkosten hoeft dan niet volledig terug te worden betaald. Mocht het Product zichtbaar gebruikt of op een andere manier beschadigd zijn, vervalt het recht op terugbetaling van de Koper. Het Product zal dan weer eigendom van de Koper worden, die kan vragen om het te laten terugsturen van het product. De Koper is dan wel verantwoordelijk voor de transportkosten;
- Voor producten die door Tillman Meubels op maat worden gemaakt, geldt het herroepingsrecht van 14 dagen niet.
Artikel 8: herroepingsrecht
- Enkel als is voldaan aan de volgens de wet gestelde voorwaarden aangaande een koop op afstand, zijn bepalingen van artikel 6:230 e.v. BW van toepassing voor de Koper;
- In deze bepalingen staat dat de Koper in het geval van een consumentenaankoop van een standaard bestelling (geen maatwerk) recht heeft om de koop te ontbinden door een melding bij Tillman Meubels te maken. De Koper is hierbij verplicht het Product / de Producten voor eigen kosten en risico terug te zenden, op basis van de instructies van Tillman Meubels
- Let op: deze regeling is enkel van toepassing op standaard producten en niet op maatproducten
Artikel 9: aansprakelijkheid en klachten
- Indien de Koper klachten heeft over het geleverd de Product / de geleverde Producten, dient binnen 14 dagen na levering een e-mail of aangetekende brief naar Tillman Meubels worden gestuurd met daarin een bericht van ontvangst en de klacht;
- Is de klacht terecht, heeft Tillman Meubels drie keuzes:
A: het omruilen van het Product;
B: het repareren van schade (indien mogelijk);
C: het terugbetalen van de koopprijs.
Per situatie moet gekeken worden naar de beste oplossing voor zowel Tillman Meubels als de Koper;
- Tillman Meubels is enkel aansprakelijk voor directe schade die te maken heeft met tekortkomingen van het geleverde Product / de geleverde Producten;
- Tillman Meubels is alleen aansprakelijk voor het aankoopbedrag van het Product. Dit geldt alleen voor directe schade en niet foor indirecte schade als immateriële schade, gevolgschade of schade door bedrijfstagnatie;
- Indien Tillman Meubels aansprakelijk wordt gesteld, kan het bedrag van de te betalen schade nooit hoger zijn dan het maximumbedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering van Tillman Meubels wordt uitgekeerd.
Artikel 10: in het geval van overmacht
- Indien er sprake is van overmacht, behoud Tillman Meubels zich het recht om de overeenkomst helemaal of gedeeltelijk te ontbinden, zonder rechterlijke tussenkomst. Hierbij wordt geen schadevergoeding ingehouden;
- Onder overmacht vallen alle omstandigheden die veroorzaken dat de nakoming van de overeenkomst door Tillman Meubels buiten zijn schuld niet meer kan uitvoeren. Onder overmacht vallen oorlogsgevaar, een (burger)oorlog, terreurdreiging, terroristische daden, importbeperkingen en andere overheidsvoorschriften, waterschade, watersnood, brand, diefstal, staking, extreme regen- of sneeuwval, transportproblemen, onvoorziene technische complicaties of computer- en bedrijfsstoringen bij Tillman Meubels of derden. In het geval van wanprestatie van derden die buiten de macht liggen van Tillman Meubels, gelden ook de regels van overmacht;
- In het geval van een overmachtssituatie die meer dan zes maanden duurt, hebben zowel Tillman Meubels als de Koper het recht om de koopovereenkomst schriftelijk op te zeggen via een e-mail of aangetekende brief. Dit vindt buitengerechtelijk plaats.
- waar maatwerk voor nodig is.
Artikel 11: garantie op producten
Schades en / of defecten aan het Product of de Producten die door onzorgvuldig omgaan met de producten door de Koper zijn veroorzaakt, worden niet terugbetaald. Wanneer dit het geval is, is terug te lezen in gebruiksvoorschriften voor natuursteen die bij het product zijn geleverd.
Artikel 12: geschillen
- Alle overeenkomsten die tussen Tillman Meubels en de Koper worden afgesloten, worden door het Nederlands recht beheerst;
- Indien er geschillen plaatsvinden tussen Tillman Meubels en de Koper, worden deze in eerste instantie aan een bevoegde rechter in Amsterdam voorgelegd. Het geschil mag eventueel ook worden voorgelegd in de woonplaats van de Koper.
Artikel 13: eigendomsrechten
- Alle rechten die verband houden met de Producten van Tillman Meubels, worden voorbehouden aan Tillman Meubels en / of eventuele licentiegevers. Het gaat hier om de rechten van het intellectuele en industriële eigendom van de Producten;
- In het geval er maatwerk wordt toegepast bij het maken van een Product op basis van instructies van de Koper, vrijwaart Tillman Meubels van alle aanspraak die eventueel door derden gedaan kan worden wat betreft de instructies.
Artikel 14: het wijzigen van de AV’s
Deze Algemene Voorwaarden (AV’s) mogen op elk moment gewijzigd of aangevuld worden door Tillman Meubels De wijzigingen die worden aangebracht, zijn echter enkel van toepassing op overeenkomsten die gesloten zijn na het aanbrengen van de wijzingen.